onsdag 15 mars 2017

Självkänsla

Nyss hemkommen från Grön Rehab, idag gruppsamtal om självkänsla. Någon sa att den resan vi gör, och alla möten med nya människor och nya situationer, är en erfarenhet minst lika värdefull som vilken enastående karriär som helst. Och även om det är svårt att se ibland så kanske det ligger något i det. Tänk om min vilsna resa genom vita korridorer faktiskt har gjort mig till en starkare och modigare person.

Under mina sex sjukhusinläggningar på grund av psykisk ohälsa har jag träffat fler patienter än vad många gör under sin livstid. Alla har de haft en egen historia att berätta, en historia om olycka i nuet men inte sällan lycka i sitt tidigare liv. Det har funnits mörka hinder men också frön av hopp. Jag har förändrats av alla dessa möten, det är omöjligt att inte göra det. Jag har mött mig själv genom deras ögon, och jag har nåtts av insikten att det inte är så mycket som skiljer oss människor åt. Vi har alla drömmar, sorger, relationer och en längtan efter trygghet och kärlek. Vi försöker alla leva vårt enda liv så gott det går. För vissa är det lite tuffare än andra, kanske på grund av sin uppväxt, sin genetiska disposition eller traumatiska händelser.

Det är nog inte alltid så viktigt varför vissa av oss hamnar där vi hamnar, utan det betydelsefulla är den allmänmänskliga viljan att få må så bra som möjligt. Det enda verkligt viktiga valet står mellan att ge upp och att kämpa, och trots alla mina möten har jag fortfarande inte träffat en människa som i grunden önskar att släppa taget om det lilla men lysande hopp som finns längst bort i den nattsvarta tunneln. Ja, jag har förändrats av alla dessa människor och av de kritvita väggar och tak som ramat in dem och mig. Och kanske är det, i alla fall ibland, erfarenheter jag inte skulle vilja vara utan, möten som gjort mig mer trygg i vem jag är och hur jag vill betrakta människorna och omvärlden. När jag når den punkten att jag fullt ut kan förlika mig med min historia, är det kanske just dessa erfarenheter som kan lägga grunden för en stabil, tillåtande och trygg självkänsla.

Inga kommentarer: